BRANDING

Rebranding

Er zijn diverse redenen om een rebranding te overwegen. Een fusie of overname van een organisatie bijvoorbeeld. Of een negatief merkimago van een product. Bij Zuiderlicht vinden we het belangrijk dat zo’n rebranding écht bijdraagt aan de strategische doelen van de organisatie. Het is nooit een doel op zich. Een rebranding gaat meestal dan ook verder dan het opfrissen van een logo of een nieuwe huisstijlkleur. We ontrafelen ook de essentie van het product- of organisatiemerk. Welke positie wil het innemen? Welke kernwaarden en merkwaarden moeten doorklinken? Wie zijn de buyer persona’s en welke assocaties wil je ze meegeven? Op basis van deze en andere vragen vullen we samen een hernieuwd merkpaspoort in voor het brand.

ZL_WEBKENNISBANK-rebranding-01.jpg

Implementatie

Vervolgens nemen we de visuele stijl onder de loep. Zijn er slechts subtiele aanpassingen nodig, of is het voor een frisse start noodzakelijk om een compleet nieuwe merkidentiteit te ontwikkelen? En rollen we die huisstijlimplementatie dan geleidelijk uit, of presenteren we het juist met een ‘big bang’ aan de buitenwereld? De antwoorden op deze vragen worden ingegeven door doelstellingen en budgetten. Maar we besteden ook aandacht aan gedrag. De nieuwe identiteit moet onderdeel worden van het DNA van de onderneming, en dus ‘landen’ bij de medewerkers. Hierin speelt interne communicatie een grote rol.

Terug naar overzicht