Pinterest advertising header.png
share

Adverteren op Pinterest wordt door steeds meer organisaties ontdekt. Ook voor klanten van Zuiderlicht weten we het platform steeds beter te vinden, met uitstekende resultaten. Wil je weten of Pinterest ook voor jou interessant is als advertentiekanaal? In dit artikel legt Jeroen uit hoe het werkt! 

Wat maakt Pinterest zo interessant om op te adverteren? 

In absolute aantallen is Pinterest zeker niet het grootste sociale netwerk in Nederland. Met een krappe vier miljoen actieve gebruikers moet Pinterest voorrang geven aan onder andere Instagram (bijna zes miljoen) en Facebook (ruim tien miljoen). Doordat je bij de twee laatstgenoemde scherp kunt targeten op interesses en demografische eigenschappen, zijn deze dan erg populair als online advertentiekanaal. Wat maakt Pinterest dan zo interessant? 

Het bijzondere aan Pinterest is dat het platform heel anders wordt gebruikt. Mensen zoeken er naar inspiratie. In ‘gewone’ tijdlijnen op Instagram of Facebook willen we liever geen reclame zien, we scrollen er bewust of onbewust snel aan voorbij. Maar, Pinterest wordt juist geopend omdát je als gebruiker openstaat om nieuwe dingen te ontdekken, geïnspireerd te worden. Bijna alsof je die stapel reclamefolders er eens bij pakt om doorheen te bladeren. Dus, als je iets moois of inspirerends te bieden hebt, is dit je kans om écht bij je doelgroep in beeld te komen, juist op die momenten dat deze er voor open staat.

Voor wie is het nu echt relevant, dat adverteren op Pinterest? 

Het meest interessant is het om te adverteren op Pinterest, als je producten of diensten in lijn liggen met wat mensen zoeken op het platform. Thuisdecoratie is veruit de grootste categorie en dat gaat van kleine accessoires voor in de woonkamer, tot ideeën voor volledige ruimtes zoals badkamers en zolderetages. Categorieën zoals eten en drinken, design, reizen, evenementplanning en ouderschap, zijn echter ook groot en populair. 

Dit geeft veel mogelijkheden voor een breed spectrum van adverteerders. Badkamers of vloertegels van Motto by Mosa liggen natuurlijk voor de hand: hier hebben wij een heel aantal campagnes voor ingericht met zeer goede resultaten. Maar ook voor culturele instellingen en toerismebureaus liggen er kansen. Mensen die een tripje Zuid-Limburg plannen maken vaak een bordje aan op Pinterest om alvast ideeën te verzamelen van wat er allemaal te doen is tijdens hun verblijf.  

Ohja, goed om te weten: Pinterestgebruikers zijn voornamelijk relatief jong, 70% is vrouw. 

Inzicht in Pinterest doelgroep

Hoe werkt het? 

Om te beginnen heb je een Pinterest account nodig, waaraan je een advertentie-account koppelt. Je advertenties zijn straks in feite gesponsorde pins, dus die moet je al op je account geplaatst hebben. Omdat mensen ook doorklikken naar je account, is het wel zo mooi als je account mooi is ingericht met diverse borden met pins. Je pins kunnen stilstaande afbeeldingen zijn, maar ook video en afbeeldingscarrousels zijn mogelijk.  

In de advertentieomgeving kunnen we vervolgens heel gericht instellen aan wie je de pins wilt laten zien. Dit kan op basis van zoekwoorden. Je pin wordt dan getoond als iemand zoekt naar bijvoorbeeld ‘design badkamertegels’.  

Targeting opties Pinterest advertising

Daarnaast kun je targeten op interesses: dan verschijnt je advertentie in overzichten van mensen die eerder bords en pins hebben bekeken die passen bij jouw pin. Vervolgens kun je de doelgroep nog verder aanscherpen, bijvoorbeeld op locatie (zelfs tot op basis van postcodes), geslacht en leeftijd.

Tip 

Zorg dat de pins die je gebruikt in je advertenties lekker opvalllen in de overzichten. Video of animatie werkt daarvoor vaak heel goed. Probeer ook een call-to-action toe te voegen, in de tekst of in de afbeelding. Bijvoorbeeld “Ontdek de nieuwe collectie!”. Dat zorgt voor meer klikken op je pin en vervolgens naar je website. 

Jeroen_p.jpg
Jeroen Huynen
Consultant / Associate

Wil je weten of Pinterest-adverteren ook voor jou interessant is? Jeroen vertelt je er graag alles over! 

Geschreven door
Jeroen Huynen
Volg ons op