dcf_craftingsession.jpg
share

Op 20 en 21 september vond het Dutch Creativity Festival van ADCN plaats in The Student Hotel in Amsterdam. Omdat ook onze creativiteit soms gekieteld moet worden trokken drie Zuiderlichters naar de hoofdstad voor lezingen en workshops. Onder andere Jeroen van Erp (TU Delft), Wesley ter Haar (MediaMonks) en Erik Kessels (KesselsKramer) kwamen voorbij. We delen graag onze learnings met jou.

Jaap Biemans - Coverjunkie & Volkskrant Magazine

De kracht van een goede cover

De essentie van magazine covers is al lang niet meer het verhogen van zichtbaarheid in de schappen (en dus ook de verkoopcijfers). Tegenwoordig is de cover een creatieve uiting, een voorbode van de tone of voice van het blad. Biemans liet een reeks onderscheidende magazine covers de revue passeren. Hoewel zeer uiteenlopend, hebben ze ook allemaal iets gemeen: ze roepen verschillende reacties en emoties op bij het publiek. De covers zetten je aan het denken, ontlokken een lach, maken nieuwsgierig of wakkeren boosheid aan. Kijk, dat is nou de kracht van goed beeld! 

trump_covers.jpg

Trump covers van Weekend Magazine en The New European

Jonathan Bikker - Rijksmuseum

De rebel in Rembrandt van Rijn

Rembrandtexpert Bikker benaderde het onderwerp creativiteit vanuit de rebelse kant van de bekende Hollandse meester. En ja, we kunnen best nog wat leren van zijn innovatieve en gedurfde werkwijze zo blijkt:

  • Doe je eígen ding: Rembrandt was niet altijd geliefd. Tijdgenoten vonden dat hij de regels van de kunst brak. Zo prefereerde hij 'ugly nudes' boven perfecte lichamen, mengde hij verschillende genres door elkaar (bijvoorbeeld in De Nachtwacht) en maakte hij héél véél zelfportretten, zelfs met tegenlicht.
  • Wees creatief met je materialen: Hij kraste met de achterkant van zijn kwast, bracht verf aan met zijn paletmes en creëerde een 3D effect met dikke verflagen. 
  • Durf dingen weg te laten: Met de verdwijntruc maakte Rembrandt zijn werk interessanter. In Zelfportret met twee cirkels ontbreekt bijvoorbeeld een hand. En bij Het Joodse Bruidje liet hij – in tegenstelling tot in de bijbehorende schets – de Filistijnse koning Abimelech weg, zodat je als kijker zijn rol inneemt.
Zelfportret 2 cirkels Rembrandt.jpg
Isaak en Rebekka, bekend als ‘Het Joodse bruidje’, Rembrandt van Rijn, ca. 1665 - ca. 1669

Links: Zelfportret met twee cirkels. Rechts: Isaak en Rebekka, bekend als ‘Het Joodse bruidje’. Ca. 1665 - ca. 1669

Jeroen van Erp - TU Delft & Fabrique

Van UX design naar service design

Met Van Erp wierpen we een blik op de toekomst van product design. Waar moet dat eigenlijk aan voldoen? Ten eerste gaan we van de total experience van één persoon naar het belang van impact op zowel persoon, maatschappij als organisatie. Dit betekent dat de gebruiker in een bredere context naar producten en merken kijkt. Daarnaast komen we uit een periode waarin producten en merken connected zijn met de digitale omgeving, maar bewegen we ons richting een smart service system. Dit betekent dat ze niet enkel connected zijn, maar dat software, service, interface, hardware, infrastructuur en data allemaal verbonden zijn. Het is dus een combinatie van een product en één of meerdere e-services die als één geheel aan de klant wordt aangeboden.

Het is de moeite waard om dit soort trends op de voet te volgen, omdat in Smart PSSs technologische evoluties (sensoren, microchips, webdesign) samenkomen met evoluties op het vlak van klantverwachtingen, zoals meer behoefte aan gepersonaliseerde ervaringen, controle, eigenaarschap en gemeenschap.

Wesley ter Haar - MediaMonks

Trends, trends en nog eens trends

Publiekstrekker Ter Haar had een duidelijk doel voor ogen met zijn Open Monastery Session: ons in sneltreinvaart op de hoogte brengen van trends. 2000 - 2008 was het tijdperk van de microsites. 2008 - 2012 van de mobile apps en 2012-2016 van de social paid bait. Maar nu? Nu is het de tijd van ecosystems en experience.

  • Design en UX maken het verschil in een wereld waarin concurrenten soortgelijke apps en online tools aanbieden.
  • Door retargeting ontstond personalized panic. Nu willen consumenten weer de  controle terug over hun data.
  • AR heeft een grotere slagingskans dan VR.
  • Opkomst van camera als browser wordt nog onderschat.
  • Taal als interface: ons huis is het nieuwe slagveld voor virtuele assistenten.
  • Machine learning geeft oren en ogen aan je merk.
  • Als je nog niet van deepfake hebt gehoord: zoek het op!
  • Chinese techgiganten gaan de Artificial Intelligence-race winnen.
carlijn_dcf.jpg

Erik Kessels - KesselsKramer

De wijsheden van een doorgewinterde reclameman

Kessels nam ons vooral mee door de paradepaardjes van het portfolio dat hij door de jaren heen opbouwde.  Van I Amsterdam tot het Hans Brinker Budget Hotel. Daarbij deelde hij enkele wijsheden:

  • Not everything in advertising or design has to make sense.
  • A creative idea should disrupt.
  • Don't organize a brainstorm ever again. It's bullshit.
  • If everyone wants to be the best, be the worst.
  • Beauty is in the imperfection, amateurism is detox for professionals.

TIP // Een van de fotoprojecten van Erik Kessels is nog tot 29 september te zien als onderdeel van het Maastricht Photo Festival.

kessels.jpg

Frank de Ruwe - Natwerk & Frankey

Normal + Not = Not normal

"Ga niet wachten op een klant met veel geld waarmee je jouw idee kunt uitvoeren. Je moet zelf bellen. Of gewoon beginnen." Die go-getter mentaliteit is kenmerkend voor De Ruwe, en leverde hem al een indrukwekkend portfolio op. Zijn succesrecept voor creativiteit? Iets normaals combineren met iets onverwachts. Een kauwgom­ballencrash op de Dam voor 101TV. Een Baconhagelslag PR-stunt (1e Kickstarter project van Nederland). Een drijvende FEBO-vestiging. Een amfibievoertuig/ beachbar  Oh ja, en hij is ook nog wereldrecordhouder trapglijden, een pretproject met Lipton Ice Tea. Nooit geweten dat ons vak zo avontuurlijk kon zijn.

TIP // Volg ook de veelbesproken streetart van Frankey op Instagram.

Massive Music & Wieden+Kennedy

De beste strategie voor je sound branding

Massive Music interviewde Wieden+Kennedy over een aantal projecten waaraan zij samen werkten. Oftewel video's voor merken als EA, Heineken, Facebook en Nike. Het bepalen van de muziekstrategie blijft een van de lastigste onderdelen van zo'n productie. En niet alleen omdat muzikale voorkeur erg persoonlijk is. Een grote hit of gouwe ouwe is verleidelijk. Maar zo'n nummer roept herinneringen en associaties op die de boodschap in de weg kunnen zitten. Een herinterpreratie kan dan weer wel. Zoals die van Largo al factotum voor de FIFA-commerial. Een andere route is muziek van aanstormend talent. Er kleven nog geen associaties aan en de publiciteit kan voor een enorme boost zorgen. Zo werd het nummer van The Asteroids Galaxy Tour in de Heineken commercial ontzettend populair.

Wie gaat er volgend jaar met ons mee? 

Dit waren dan onze leukste learnings! Maar eigenlijk had je er gewoon bij moeten zijn. Wil je ook geïnspireerd raken? Kom de volgende keer met ons mee!

Geschreven door
Krista Lahaye, Dean Lucassen en Carlijn van Selst
Volg ons op