ZL_header_blog_employerbranding 2.svg
share

Het is je vast niet ontgaan dat branding een van de expertisegebieden van onze creative consultancy is. Binnen dat gebied is employer branding een van de favoriete onderwerpen. Bij onze klanten merken we dat ze de laatste jaren veel vaker vragen hebben over hun eigen organisatie als ‘employer brand’. En dat is geen wonder als je bedenkt dat op de arbeidsmarkt de war on talent stevig woedt.

Als organisatie is het belangrijk om de beste talenten aan te trekken, te binden en te behouden. Maar dat gebeurt niet vanzelf. Er zijn veel ontwikkelingen die in dat spel actief zijn. Dat zijn zowel ontwikkelingen die de arbeidsmarkt als geheel treffen (krapte, globalisering, robotisering) als meer maatschappelijke en individuele thema’s als duurzaamheid en zingeving. In onze consultancy komen geregeld klantvragen voorbij als: hoe kunnen we een herkenbaar, onderscheidend en aansprekend employer brand worden? Hoe kunnen we zorgen voor meer betrokkenheid van bestaande medewerkers? Hoe trekken we meer en betere sollicitanten aan? En hoe zorgen we ervoor dat onze merkbelofte ‘klopt’ met de werkelijkheid?

ZL_BLOG-employerbranding_1B.jpg
ZL_BLOG-employerbranding_2B.jpg

Brand identity op orde

Employer branding beschouwen we als een onlosmakelijk onderdeel van branding en als een belangrijk deel van de totale brand experience waar wij met onze opdrachtgevers ‘elke dag’ aan werken. In veel organisaties zijn het immers de medewerkers die de merkbelofte waarmaken (of niet). Het is zeker nodig om planmatig en gefocust aandacht te besteden aan employer branding en goed na te denken over de employee journey van werving tot uitstroom. Maar beschouw het niet als een losstaand project. Het is een onderdeel van je branding.

Een organisatie kan immers niet tegelijkertijd twee identiteiten aan haar stakeholders ‘verkopen’. Dus voordat we de gewenste identiteit kunnen verkopen aan potentiële en bestaande medewerkers moeten we eerst onze brand identity op orde hebben. Wie zijn we als organisatie? Waar zijn we naar toe op weg? Waar dromen we van? Welke kant willen we als organisatie juist niet op? Hoe staan we in het leven? En wat zijn onze shared values?

ZL_BLOG-employerbranding_3B.jpg

Positief leiderschap

In tweede instantie moeten de arbeidsvoorwaarden in orde zijn: salaris, werktijden, prettige regelingen rondom verlof en aandacht voor leiderschap en talentontwikkeling. Een organisatie waar mensen willen werken blinkt uit in interne communicatie, heeft aandacht voor professionele en persoonlijke ontwikkeling, heeft beleid om medewerkers mentaal en fysiek gezond te houden, maakt mogelijk dat medewerkers slim en efficiënt kunnen werken, biedt een prettige werkomgeving en toont positief leiderschap zodat iedereen weet waar de organisatie naar toe gaat en welke bijdrage de medewerker hier zelf aan kan leveren.

ZL_BLOG-employerbranding_tabel.jpg

Onderscheidende campagne

Een opvallende en onderscheidende arbeidsmarktcampagne komt dan daarna pas aan bod. Als je weet wat jou als werkgever uniek maakt en waarom toekomstige en huidige medewerkers voor jou kiezen (de employer value proposition) kun je tijdens elk contactmomenten in de employee journey - van oriëntatie en werving tot het on boarding-programma - de juiste boodschap communiceren, bijvoorbeeld op een ‘werken bij’-site of in een online campagne. Alle contactmomenten samen beïnvloeden de perceptie van de organisatie als werkgever; van oriëntatie en solliciteren en het daadwerkelijk werken bij de organisatie tot en met het moment van uit dienst gaan.

In de samenhang van branding en employer branding ontstaat ‘vanzelf’ het besef bij potentiële en bestaande medewerkers: dát bedrijf klopt, daar wil ik bij horen! Met vanzelf tussen aanhalingstekens, want werken aan je merk vraagt serieuze aandacht en een lange adem.

Ook druk bezig met je (employer) branding of een specifiek moment in de employee journey? Heb je hulp nodig of wil je een keer van gedachten wisselen? Drop hieronder je mailadres, dan nodigen we je gauw een keer uit voor een kop koffie. Bellen kan natuurlijk ook op 043 325 38 23 - vraag naar Eline Dekker.

Meer weten?

Sparren over (employer) branding bij een kop koffie?

Geschreven door
Eline Dekker & Carlijn van Selst
Volg ons op