header-blog-neurmarketing.jpg
share

In onze hersenen spelen zich allerlei processen af, waarvan we ons niet bewust zijn. Daarop kun je als merk of organisatie inspelen met neuromarketing. De kleur van een foutmelding in een webformulier. KAPITALEN of juist niet. De schrijfwijze van bedragen. Al die ogenschijnlijk piepkleine dingen zijn van invloed op je omzet. Ja écht!

Vorig jaar maakten we tijdens het Online Video Event al kennis met neuromarketeer Tim Zuidgeest. Afgelopen maandag deed hij op uitnodiging van Maastricht Marketing zijn verhaal in Brasserie Tapijn. Hij deelde er enkele learnings uit de onderzoeken en tests die hij doet op het gebied van neuromarketing. En wij delen ze op onze beurt graag met jou...

Tim Zuidgeest Tapijn.jpg

Leontien Mees, directeur Maastricht Marketing, en Tim Zuidgeest in Brasserie Tapijn.

Langzame hoofdletters

Hoofdletters worden vaak in teksten gebruikt om een zin of kopregel extra kracht bij te zetten. Maar wat blijkt: we lezen hoofdletters 15% minder snel dan kleine letters. Niet zo’n goed idee dus als je, zoals bij een abri, maar 1,3 seconden de tijd hebt om je boodschap over te brengen. Maar ook online blijken hoofdletters niet altijd een positief effect te hebben. Teksten die gezet zijn in kleine letters zorgen voor 10% meer conversie dan teksten in kapitalen.

De frustratie van kleine letters 

Ken je dat, dat je je ogen een beetje dichtknijpt als je met een lastig klusje bezig bent? Daardoor koppel je onbewust negatieve associaties aan het knijpen met je ogen. Stel dat in een brochure te kleine letters gebruikt worden, waardoor de lezer datzelfde met z'n ogen doet. Dan dicht hij die negatieve automatisch toe aan het desbetreffende merk of bedrijf. Een no-no dus!

Het proefwerkeffect

Je vult een formulier in op een website. Doordat je een invulveld hebt overgeslagen verschijnt er foutmelding in rode letters. Dat roept een negatief gevoel bij ons op. Het doet ons denken aan toetsen die met rode pen werden gecorrigeerd, waarbij we een fout niet meer mochten herstellen. Maar als eigenaar van de website wil je natuurlijk juist wél dat mensen het formulier goed invullen en versturen. Daarom liet van Zuidgeest een klant A/B-testen met een foutmelding in oranje. Dit leverde 15% meer conversie op, wat leidde tot € 40.000 meer omzet binnen zes maanden.

Goed verhaal. Lekker kort ook.

Mensen maken graag af waar ze aan begonnen zijn. Werk daarom in je copy en social media captions niet met één tekstblok. Voeg witregels toe en knip het op in korte stukken. Een hapklaar brokje content moedigt aan tot beginnen met lezen. En als ze dan toch al begonnen zijn… juist, dan lezen ze de hele tekst.

Weet goed wat je met je logo doet

Tijdens het laden van een webpagina of app je logo in beeld zetten klinkt als een logische move. Want het is exposure voor je merk, toch? Nou nee. Want als er een lange laadtijd is, koppel je het negatieve gevoel van je frustratie automatisch aan het desbetreffende merk. En bereik je dus precies het tegenovergestelde. Facebook loste dit bijvoorbeeld bij hun eerste mobile app op door niet hun eigen logo te tonen, maar dat van Apple.

Hema prijsweergave.jpg

HEMA werkt ook met afgeronde prijzen in reclamefolders. (Bron: RTL Nieuws)

€ 25,00 of € 25?

Ga voor kort is het devies! Door de nullen achter de komma weg te laten voelt het bedrag kleiner aan, wat een positief effect kan hebben op de perceptie van je prijsniveau.

Begin met het duurste product

Begin je op je drankenkaart met het goedkoopste of juist het duurste biertje? Onderzoek wijst uit dat sortering van hoog naar laag leidt tot een hoger gemiddeld orderbedrag. Bij een wijnkaart begin je dus eerst met de prijs per fles, want dan valt de prijs voor een glas best wel weer mee.

Mensen zijn kuddedieren

Social proof is een psychologisch en sociaal fenomeen waarbij mensen vertrouwen op de acties/feedback van anderen om te bepalen wat goed of niet goed is. Hier kun je bijvoorbeeld op inspelen door de ‘hardlopers’ van je assortiment aan te bevelen. Een veilige keuze voor mensen die niet kunnen kiezen. Maar let op: benoemen welk gedrag je niet wil zien werkt juist averechts bij social proof.

Dit filmpje uit de jaren 60 toont de kracht van social proof.

Ogen leiden de aandacht (af)

Gezichten trekken veel aandacht in reclame-uitingen. Uit eyetracking onderzoek blijkt dat als een model je recht aan kijkt, je focus op het gezicht van het model blijft. Maar eigenlijk wil je dat mensen juist de boodschap lezen, of op een button klikken. Dit kun je realiseren door het model richting deze elementen te laten kijken. Je volgt dan hun blik. Dit principe kun je overigens ook toepassen met behulp van productfotografie. Door de juiste positionering – van bril tot laptop – kun je de aandacht sturen. Eigenlijk door ze bijna als een soort pijl naar je tekst of call to action te gebruiken.

Eyetracking advertentie.png

Bij de advertentie waarin de baby naar de tekst kijkt, krijgt de tekst meer aandacht. (Bron: Ogilvy Asia)

Lang leve het handmodel

Heel veel producten ben je gewend in je hand te zien. Bijvoorbeeld een afstandsbediening voor je PowerPointpresentatie. Als zo’n presenter in een webshop vrijstaand wordt gepresenteerd kan dat vervreemdend werken. Handen in beeld helpt dus vaak om iets makkelijker herkenbaar en logisch te presenteren.

Geschreven door
Krista Lahaye
Volg ons op