1 / INITIATIEF

Hoe groeit een campus uit tot een wereldwijd centrum?

Chemelot Campus in Sittard-Geleen is uniek in de wereld. Vanuit deze open innovatie-community vol fundamenteel en toegepast onderzoek, ondersteunende technologieën en actieve business development komen nieuwe duurzame materialen op de markt. De campus wil daarom uitgroeien tot een mondiaal centrum voor slimme materialen. Daarvoor is een nieuwe, internationale merkpositionering nodig.


Na een uitgebreide stakeholderanalyse adviseren we Chemelot Campus dat het zijn internationale reputatie sneller versterkt in samenwerking met Maastricht Health Campus. Op de competitieve wereldmarkt van kennis en innovatie versterken deze campussen elkaar. Zeker als zij ook in hun branding (naam, huisstijl) verbonden zijn. Mondiaal liggen Maastricht en Sittard-Geleen op een steenworp afstand van elkaar. Bovendien baseren beide campussen zich op moleculaire technologie en zijn twee van hun drie aandeelhouders gelijk. Maastricht Health Campus gelooft in zo’n gezamenlijke merkstrategie en stapt in de zomer van 2013 aan boord. In dezelfde periode lanceren Maastricht University, Maastricht UMC+, Zuyd Hogeschool en de Provincie Limburg de Kennis-As: een programma om in 10 jaar €600 miljoen te investeren in de Limburgse kenniseconomie. Ook de Kennis-As, waarin de campussen een spilfunctie hebben, heeft behoefte aan een goede merkpositionering.





2 / IDEE

Gedeelde belangen vermenigvuldigen de kracht.

We adviseren beide positioneringsvraagstukken te bundelen. En zo ontwikkelen wij eind 2013 voor zeven partijen één merkstrategie waarmee twee campussen én het Kennis-As programma hun reputatie kunnen vestigen. Gekozen wordt voor een hybride merkarchitectuur, waarbij de nieuwe naam voor de campussen het hoofdmerk wordt en voor de Kennis-As partners een “Intel Inside”-endorsement. De positionering van dat nieuwe merk XYZ luidt:


In XYZ gaan we elke dag de grand global challenges aan op het gebied van materialen, gezondheid en voeding

  • ondernemers en onderzoekers werken samen aan gezonde en duurzame oplossingen;
  • die samenwerking gaat over wetenschappelijke, geografische en organisatorische grenzen heen;
  • die gebundelde kracht leidt tot een vitaal woon-, werk- en leefklimaat.
Brightlands logo

Zeven directeuren communicatie kiezen voor de merknaam Brightlands: intelligent, veelbelovend, zelfbewust, licht, open, internationaal en door de meervoudsvorm niet exclusief voor Limburg. In maart 2014 wordt de merkidentiteit gepresenteerd aan hun zeven bestuurders. De samenwerking wordt gesymboliseerd door 568 stippen die samen één logo vormen. Het belang van transities tussen vakgebieden uit zich in kleurverlopen. De pay-off Knowledge crossing borders vat de innovatieve, grensoverschrijdende waarden krachtig samen. Brightlands communiceert met een eenvoudig maar toch eigenzinnig lettertype (Replica).


De introductie van het merk vond plaats tijdens het Prinsjesfestival in Den Haag. Daarbij werd ook de website gelanceerd vol Brightlands-verhalen over de kweekvleesburger, 3D-geprinte schedelimplantaten en frisdrankflesjes van maïs. Deze kwamen multichannel beschikbaar: als mini-documentaire, persoonlijk verhaal, onderscheidend portret van No Candy of infographic.

Brightlands groeit stevig als familiemerk, maar dat is nog niet alles. Het drijft ondernemers, studenten, wetenschappers en bestuurders elke dag om ‘all the way’ te gaan voor duurzaamheid en gezondheid. Nu gaan we ook anderen in binnen- en buitenland inspireren met verhalen die niet alleen de regio, maar heel Nederland trots maken. Op festivals, conferenties, in de media, op en buiten de campussen
Maurice Olivers
Manager Communicatie & Branding

3 / IMPACT

Regionaal merk maakt het hele land sterker.

Brightlands is niet meer weg te denken. Wat begon als opdracht voor één campus groeide onder onze regie uit naar een krachtig merk voor een ambitieuze regio. Anno 2017 is Brightlands niet alleen de vlag van de campussen in Sittard-Geleen en Maastricht maar ook van campussen in Venlo (voeding) en Heerlen (smart services). De Provincie gebruikt Brightlands als één van de parels in zijn Limburg-branding, zoals op de EXPO in Milaan. Met 207 bedrijven, 11.750 medewerkers, 8.190 studenten op 113 hectare maakt Brightlands heel Nederland sterker en de verbinding met Vlaanderen en Nordrhein Westfalen hechter. Start-ups, studenten, wetenschappers en bestuurders weten dat nu ook en trekken in toenemende mate naar de vier Brightlands-campussen.

pijltje boven