1 / UITDAGING

Hoe kunnen we het succes internationaal uitbouwen?

Vanaf 1999 legt Mosa zich toe op designtegels waarmee architecten hun eigen signatuur toevoegen aan een gebouw. Duurzaamheid, design en innovatie staan centraal. Die nieuwe strategie wordt door Zuiderlicht gevisualiseerd in een prijswinnende brochure. Vanaf dat moment groeit de relatie tussen Mosa en Zuiderlicht uit naar een intensief partnership op het volledige terrein van strategisch design. In deze casus gaan we in op enkele recente projecten.


Mosa’s niche-strategie blijkt een gouden greep: het Maastrichtse bedrijf wordt een wereldspeler. Jaarlijks vinden Mosa-tegels hun weg naar 30 landen op 4 continenten. Vanaf 2015 wil het bedrijf zijn internationale positie versneld uitbouwen. Mosa’s premium producten worden echter vaak gekopieerd. Het is dus zaak om niet alleen voorgeschreven te worden door architecten, maar om partijen in de hele bouwkolom te tonen dat Mosa de beste partner is voor het creëren van duurzame oppervlakken.


Om die versnelling te realiseren, werkt een multidisciplinair team van zes Zuiderlicht-designers zes maanden lang in een speciale ruimte. Tegelijk is de strateeg enkele dagen per week bij Mosa om ideeën ‘agile’ te toetsen en de uitgezette koers te bewaken.




2 / IDEE

Het merk krijgt meer meerwaarde met betere services.

Op basis van gesprekken met architecten, aannemers, tegelzetters en projectontwikkelaars besluit Mosa toegankelijker te worden op drie terreinen:

  • service - Mosa wil het werkproces van zijn klanten optimaal faciliteren
  • merkimago - Mosa’s meerwaarde moet altijd direct zichtbaar en tastbaar zijn
  • product - Mosa’s collectie is altijd bijzonder en overzichtelijk


Op alle drie aspecten ontwikkelt Zuiderlicht ideeën vanuit het inzicht dat Mosa zich niet op één doelgroep moet richten, maar op concrete activiteiten van individuen. Zuiderlicht ontwerpt dus een optimale customer experience voor zowel de jonge ambitieuze architecte (die een overdonderende presentatie aan haar klant wil geven) als de accurate technisch tekenaar (die digitale bestekken aan de aannemer moet leveren).

Service design: faciliteer het werkproces

Om Mosa te integreren in de werkprocessen, ontwikkelt Zuiderlicht online tools op basis van customer journey-onderzoek:

  • Mosa’s Pattern Generator laat architecten unieke patronen ontwerpen
  • Mosa zal als eerste tegelfabrikant ter wereld klaar zijn voor BIM (building information management)
  • Mosa’s Composer helpt om bewoners van renovatieprojecten te adviseren
  • diverse wizards wijzen de weg in Mosa’s vereenvoudigde collectie

Brand design: internationaler en digitaler

De verrijkte digital design language maakt Mosa gereed voor een meer digitale en service-gerichte toekomst dankzij makkelijk bruikbare verbeteringen m.b.t. logo(positie), kleur, typografie, vormtaal, fotografie, iconen en motion graphics.

Productcommunicatie: eenvoudiger én bijzonderder

  • Zuiderlicht ontwikkelde de positionering en naamgeving van de unieke nieuwe serie µ [mu] – gebaseerd op oud-Griekse kleurfilosofie en microscopische pigmentdeeltjes. De dynamiek van µ wordt gevisualiseerd in drie online tools en een ‘flipboekje’. Voor deze radicaal andere serie zijn de tegels niet in de studio maar in de vrije natuur gefotografeerd. µ wint direct een Red Dot Design Award.
  • Voor het eerst is de gehele collectie in één overzichtelijke brochure samengebracht. Omdat tactiliteit voor architecten cruciaal is, is dat ‘boek’ voorzien van een ‘tactiel’ opvallende omslag.

3 / IMPACT

Mosa vindt betere aansluiting bij architecten wereldwijd.

Mosa ontwikkelt zich van fabrikant van bulkproducten naar duurzame dienstverlener en thought leader:

  • de vernieuwde website leidt tot twee maal zoveel visits en vier maal zoveel gekwalificeerde sales leads;
  • de Pattern Generator positioneert Mosa in de V.S. ‘far ahead of the competition’;
  • de online informatievoorziening wordt seamless;
  • de productpagina’s ontsluiten relevante informatie sneller en maken zo het keuzeproces eenvoudiger.
pijltje boven