1 / uitdaging

Laten zien dat je een serieuze partner bent.

De relatief jonge farmaceut Synthon heeft flink wat strepen verdiend in de wereld van medicijnen. Het internationale bedrijf dat in 1991 in Nijmegen werd opgericht door Jacques Lemmens is niet meer weg te denken. Met 9 vestigingen in onder meer Tsjechië, Spanje, Chili en Nederland en zo’n 1.900 medewerkers heeft het bedrijf letterlijk de wereld veroverd. De samenwerking tussen Zuiderlicht en Synthon begint in 2006. Op dat moment heeft Synthon een forse groei doorgemaakt en werkt het met ruim 600 medewerkers vanuit verschillende locaties in de wereld. De groei en toenemende concurrentie noodzaken tot professionalisering op diverse terreinen, waaronder communicatie en presentatie. De roep om een nieuwe website klinkt het luidst.

2 / IDEE

Een onafhankelijke speler met lef.

Consistent gebruik van logo, kleur, vormentaal, typografie en tone of voice leidt tot eenheid en herkenning. Een goede basisstijl maakt het managen van communicatie een stuk eenvoudiger. Daarom adviseren wij Synthon parallel aan de ontwikkeling van de website een visuele stijl te ontwikkelen die als basis dient voor alle uitingen. Een communicatietaal die gebaseerd is op het nieuw ontwikkelde logo, maar die breed ingezet kan worden en een bijdrage levert aan de perceptie van een slimme, innovatieve en onafhankelijke speler met lef. De nieuwe stijl is helder en eenduidig en krijgt een hoofdkleur die in de medisch-farmaceutische wereld opvalt: magenta, het signaal van energie en dynamiek.


We zijn op zoek naar eigenzinnigheid, maar kwaliteit en betrouwbaarheid zijn zeker zo belangrijk.
Fabienne Douven
Director Corporate Communications

Verdere professionalisering

De afgelopen jaren kwam de nadruk meer te liggen op jaarverslagen en andere publicaties. Director Corporate Communications Fabienne Douven: “In de afgelopen tien jaar heeft de groei doorgezet en zijn we naast generieke medicijnen ook innovatieve medicijnen gaan ontwikkelen. Bj organisatorische veranderingen met zoveel impact weet je dat je je positionering moet aanpassen. Dat vroeg ook om professionalisering van het jaarverslag en een aanpak volgens de verslagleggingsregels die in de internationale accountingwereld gelden. We zien ons jaarverslag als een serieus visitekaartje. Een verslag dat iets vertelt over ons en waarom we dingen doen zoals we ze doen”.

Stoere en ingetogen publicaties

Met de wijze van uitvoering van zowel de jaarverslagen als andere publicaties, zoals het jubileumboek, laat Synthon zien dat het een high tech bedrijf is, innovatief, degelijk en ambitieus. Uit alles spreekt een onafhankelijke zelfbewuste toon. Vaak kiezen we voor een fotografisch concept, zoals het verslag van 2015 waarin we modellen (gewone mensen) uit de hele wereld portretteren. Voor jaarverslag 2016 gebruiken we ook die ‘hele wereld’ maar nu vanuit het perspectief van NASA. Van inzoomen naar sterk uitzoomen. Het jubileumboek, een geweldig geschreven page turner die verscheen bij het 25-jarig jubileum in 2016, is tegelijk stoer en ingetogen en heeft door de volop aanwezige huisstijlkleur magenta een door en door corporate uitstraling. Douven: “We zijn op zoek naar eigenzinnigheid, maar kwaliteit en betrouwbaarheid zijn zeker zo belangrijk.”


3 / IMPACT

Prijswinnend op alle fronten.

Het jaarverslag In position (over 2015) werd beloond met een Red Dot Design Award. In 2016 was Synthon een van de 10 finalisten bij de verkiezing van het Nationaal Icoon van het Ministerie van Economische zaken door hun wereldwijd unieke ADC-technologie die kankercellen gericht aanvalt en gezonde cellen spaart. In 2017 kreeg de Nederlandse vestiging van Synthon het predicaat Great Place to Work en toont zich daarmee een aantrekkelijke werkgever. Douven: “Zuiderlicht moet ons natuurlijk bedienen, maar de relatie is wederzijds. Er is ook trouw nodig van de kant van de klant om het beste uit het bureau beste naar boven te halen. Het vraagt om wederzijdse effort om een jarenlange samenwerking ook jarenlang zo vruchtbaar te laten zijn.”

pijltje boven