1 / uitdaging

Geld ophalen voor borstkankeronderzoek.

Health Foundation Limburg (HFL) werft fondsen voor topreferente zorg- en onderzoeksprogramma's van het Maastricht UMC+. De stichting zet zich in voor vijf verschillende fondsen. Het Kankeronderzoekfonds Limburg is er daar één van. Specifiek voor borstkanker wilde dit fonds een bijzondere campagne opzetten in oktobermaand, borstkankermaand, met twee doelen. Enerzijds aandacht vragen voor deze ziekte, waar 1 op de 7 vrouwen mee geconfronteerd wordt. En anderzijds geld werven voor medisch wetenschappelijk onderzoek. Belangrijk onderzoek naar vernieuwende behandelmethoden die de kwaliteit van leven kunnen verbeteren. Onderzoek dat hoop geeft aan patiënten die nu opgegeven zijn. De campagne moest positief opvallen tussen het landelijke campagnegeweld, maar zeker niet glossy zijn.





2 / IDEE

Verder denken dan een thema alleen.

Zuiderlicht bedacht een laagdrempelige multimediale campagne met een knipoog: Limburgse Decolletés. Een ode aan de vrouwenborst. Om de campagne te laten landen bij het publiek zetten we winkeliers en restauranthouders in als ambassadeurs. Zij bedenken zelf een speciale actie voor de maand oktober. Bijvoorbeeld dat er per verkochte set (rozen of couverts) een percentage van het aankoopbedrag naar het borstkankeronderzoek gaat. De acties worden wereldkundig gemaakt door middel van actieposters-op-maat voor alle deelnemers en Facebook-posts. Het actieproduct wordt in tweevoud (naast elkaar) afgebeeld, zodat de 'decolleté' goed zichtbaar is. Dat maakt de campagne opvallend en sympathiek tegelijk. Dankzij de kleur roze haakt de campagne in op de herkenbaarheid van andere borstkankerinitiatieven. De opbrengst stoppen de deelnemers in speciale spaarpotten, die aan het einde van de maand ingezameld worden door het Kankeronderzoekfonds Limburg.

Met zo’n campagne kost het ons niet veel moeite om mensen enthousiast te krijgen.
Ellen van de Ven
Directeur Health Foundation Limburg

3 / IMPACT

Heel Limburg kleurt roze in oktober.

De eerste editie van de Decolletés-actie vond plaats in 2015. Binnen drie jaar tijd is de actie van een regionaal fenomeen uitgegroeid tot een campagne die provinciebreed wordt uitgerold. Hele straten en winkelcentra kleuren roze. Er zijn zelfs enkele deelnemers van buiten de provinciegrenzen. Gewoon, omdat ze de actie zo leuk vinden. Fondsenwervers en vrijwilligers merken dat het karakter van de actie het makkelijker maakt om mensen te enthousiasmeren tot deelname. Daardoor krijgen zij op hun beurt weer extra zin om de boer op te gaan. Een win-winsituatie dus. Het campagne-idee werd in 2016 beloond met een Red Dot Design Award in de categorie ‘social responsibility’ en bracht al duizenden euro’s op voor onderzoek naar borstkanker.


pijltje boven