1 / uitdaging

Een jonger publiek bereiken.

Maastricht UMC+ wilde de tweejaarlijkse open dag écht anders aanpakken. Geen markt met kraampjes in de hal, maar actie en beleving. Een Doe- en Beleefdag. “Liever iets geks dan iets braafs. Het mag wel buiten de lijntjes.” Daarom vroegen ze ons een concept te ontwikkelen waarin de nadruk ligt op de expertisegebieden van het ziekenhuis, met aandacht voor het academisch karakter van het MUMC+ in patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs, aandacht voor preventie en aandacht voor de arbeidsmarkt. Een speciale wens was om naast de doelgroepen die als vanzelfsprekend de open dag van het ziekenhuis bezoeken ook een jongere doelgroep (gezinnen met kinderen in de basisschoolleeftijd en scholieren) te bereiken. Achterliggende gedachte: contact maken met de medewerker van de toekomst.



Intern was men voornamelijk lovend over de opzet en uitvoering van de dag. Ook de eerste blik op de enquêtes van de bezoekers laten een positief beeld zien.
Stephanie Klomp
Adviseur Marketing en Communicatie

2 / IDEE

Storytelling: 6 echte patiënten nemen je mee.

Om te kunnen vertellen waarin nou precies de kracht van het ziekenhuis zit, bedachten we een concept rondom de ervaringen van echte patiënten. Aan de hand van hun verhaal konden we de stations een plek geven die in de behandeling en het onderzoek van die patiënt een rol spelen, en daar bovendien de aspecten van preventie, arbeidsmarkt en het academisch karakter van het MUMC+ op een logische manier bij kunnen betrekken. De keuze voor echte patiënten zorgde niet alleen voor een logische presentatie van het ziekenhuis, maar maakte het bezoek ook indringend. Door de routes van Els, Raymond, Carla, Hans, Ineke en Annette te lopen, kropen de bezoekers in de verhalen van de hoofdpersonen, kregen de verhalen extra zeggingskracht en konden bezoekers op plekken komen waar ze normaal niet gauw zullen komen. Voor de oriëntatie tijdens de routes maakten we gebruik van een plattegrond, lijnen op de grond (voor elke verhaallijn een eigen kleur) en een app die op de route ‘praat’ met beacons en die bij verschillende stations fragmenten uit de verhalen van de patiënten laat horen. Medewerkers staan niet in een hal in een stand, maar vertellen op hun eigen afdeling, daar waar normaal gesproken de actie plaatsvindt, wat zij elke dag doen om mensen gezond te laten blijven of beter te laten worden.

3 / IMPACT

Indrukwekkende verhalen, lovende reacties.

Tussen de 3.500 en 4.000 mensen bezochten de Doe- en Beleefdag op zaterdag 18 maart 2017. Méér bezoekers dan tijdens de open dag in 2014. De organisatie kijkt met een heel goed gevoel terug. Stephanie Klomp: “Intern was men voornamelijk lovend over de opzet en uitvoering van de dag. Ook de eerste blik op de enquêtes van de bezoekers laten een positief beeld zien. Een geslaagde dag dus met een mooi concept. Het gaf medewerkers een gevoel van trots om op hun eigen werkplek te kunnen vertellen over hun werk.” Veel bezoekers bleken zich vooraf voorbereid te hebben op de dag en wisten precies bij wie ze ‘op bezoek’ wilden gaan. Op de stations en langs de gekleurde lijnen zagen we moeders met baby’s in kinderwagen, gezinnen met pubers, vaders met een flink aantal jongeren in het kielzog, groepjes vrienden en fans van de 6 hoofdpersonen speuren door de gangen van het ziekenhuis. We zagen medewerkers vertellen over hun werk, vaak aan kleine groepjes bezoekers tegelijk. Persoonlijk en intiem namen de knapste koppen met het grootste geduld jong en oud mee in de wonderlijke wereld van het menselijk lichaam. De bijzonderheden die het ziekenhuis te bieden heeft, hoe high tech en innovatief het centrum is, werd met plezier en overtuiging gebracht. Een extra leuke bijkomstigheid en grote publiekstrekker waren de OK’s in de nieuwbouw die nog niet officieel in gebruik zijn, en zich daardoor perfect leenden voor een uitgebreide kennismaking.

pijltje boven