Maastricht UMC+
A2 Maastricht
Communicatiestijl Parkstad Limburg Theaters
Brochure als vaste rots in de ticketverkoop

Parkstad Limburg Theaters, of PLT, is in grootte het vijfde theater van Nederland. Het is een bijzondere eend in de wereld van de podiumkunsten, omdat het aanbod zeer divers is. Het theater doet het goed: zowel in stijgende bezoekersaantallen, waardering van publiek en artiesten als waardering in het land. Het theater biedt plezier en ontspanning en maakt mensen vrolijk. Zuiderlichts samenwerking met PLT begon in 2013, toen we de kleine dikke seizoenspocket introduceerden. Sindsdien zijn we kind aan huis voor alle mogelijke communicatievragen.

Seizoensgidsen Parkstad Limburg Theaters

1 / Uitdaging

Energie geven aan communicatie met publiek.

Een eenduidig, zichtbaar en krachtig profiel tot stand brengen, dat energie geeft aan de ambities van Parkstad Limburg Theaters. Met die vraag benaderden directie en marketing van het vijfde grootste theater van Nederland zich in 2013 bij Zuiderlicht. De huiskamer van Heerlen en Kerkrade biedt honderden voorstellingen per jaar verdeeld over alle mogelijke podiumkunsten. Het theater vroeg Zuiderlicht een nieuw concept te ontwikkelen voor de brochure en een consistente stijl te designen voor de overige uitingen. PLT heeft door de brede programmering een heel divers publiek. De kernkwaliteiten zijn: voor iedereen, kwaliteit, persoonlijk en zelfbewust. De brochure die elk jaar begin mei op de mat valt is voor een geslaagde voorverkoop nog steeds een onmisbaar instrument, en speelt dus in de communicatiemix een hoofdrol. De aanpak mocht niet schreeuwerig zijn maar moest wel opvallen. Aanwezig zijn, zonder een MediaMarkt te worden. Trots uitstralen zonder arrogant te worden. Vriendelijk en gastvrij zijn, niet kaal of intellectueel. Een brochure die verleidt tot verdieping en tot kaartverkoop via de site maar ook een die bevestigt wie het theater is, die past bij het profiel van het theater in land en regio.

Affiche Parkstad Limburg Theaters Woezel en Pip
Poster Parkstad Limburg Theaters
Affiche Parkstad Limburg Theaters Fiddler on the Roof

2 / Idee

Opvallen met aansprekende tekst en een aardige letter.

Die vaste rots in de ticketverkoop werd een brochure die past in jaszak of handtas. Wegens succes geprolongeerd: in deze vorm in 2017 al voor het vijfde jaar op rij. Een professionele doch sympathieke gids die per voorstelling nét genoeg informatie prijsgeeft om de theaterliefhebber zijn keuze te laten maken. Compleet, compact, vriendelijk. Veel aandacht besteedden we aan een heldere navigatie, om de lezer zo goed mogelijk te bedienen. Herkenning geeft het gebruik van een eigen letter, die prettig leesbaar is en de breedheid van het theater goed 'kan hebben'. Jong en oud, pop en klassiek, musical en toneel laten zich evengoed dragen door de typografie. Naast de gids passen we die ook toe in de campagne, nieuwsbrieven, website, advertenties en gevelbelettering.

Spread Parkstad Limburg Theaters PLT magazine
Spread Parkstad Limburg Theaters Monster of gewone burger?
De verkoopcijfers laten jaar na jaar records zien en dat de aanpak van de brochure en campagne hierin een rol spelen staat buiten kijf.
Bas Verhoeven
Manager Marketing & Sales, Parkstad Limburg Theaters

3 / Resultaat

Prachtige verkoopcijfers.

Hoewel de doelstelling van het theater niet primair het realiseren van een maximale omzet is (maar een maximale deelname aan cultuur) zijn de verkoopcijfers zeer bevredigend. De afgelopen jaren zit dit steeds boven de 200.000 kaarten en 2016 staat in de top drie beste jaren van PLT met maar liefst 223.000 bezoekers (en dat terwijl theater Kerkrade vanwege verbouwing nog gesloten was). Het theater krijgt waardering voor zijn aanpak, met onder meer een positie in de hoogste categorie van de Subsidie Reguliere Programmering van het Fonds Podiumkunsten (als een van de weinige theaters buiten de Randstad). Minister Bussemakers noemde het theater als voorbeeld in het NRC van 30 januari 2017, als het gaat om de rol van kerntheater die PLT speelt voor zowel Het Nationale Theater als het Koninklijk Concertgebouworkest. “Dat vind ik mooi”, zegt Bussemaker.

Parkstad Limburg Theaters seizoensgidsen